Газотранспортна система України
Газотранспортна система України включає 36 тис. км магістральних газопроводів різного призначення і продуктивності, 71 компресорну станцію (122 компресорних цехи), понад 1600 газорозподільних станцій, 12 підземних сховищ газу з найбільшим в Європі після Росії активним обсягом газу – понад 32 млрд м3, або 21,3% від загальноєвропейської активної ємності.
На «вході» ГТС спроможна прийняти до 290 млрд м3, а на «виході» передати 175 млрд м3 природного газу, в тому числі 140 млрд м3 до країн Західної і Центральної Європи. Понад 80% газу з Росії надходить до Європи через Україну. Україна планує підвищити пропускну спроможність газотранспортної системи на 25%.
Обсяги транспортування газу за 2005-2007 рр., млрд куб. м
|
2005
|
2006
|
2007
|
Обсяги транзиту
в т. ч.
|
136,4
|
128,53
|
115,2
|
– транзит до країн СНД
|
14,9
|
14,74
|
11,6
|
– транзит до країн Європи
|
121,5
|
113,8
|
100,6
|
Враховуючи строки експлуатації газопроводів і їх технічний стан, для підтримки надійного і ефективного функціонування до 2015 р. планується повністю завершити реконструкцію всіх компресорних станцій. До 2030 р. буде закінчена модернізація і технічне переоснащення газотранспортної системи з використанням найсучасніших і найефективніших на той час технологій. Для реконструкції і модернізації компресорних станцій транзитних газопроводів орієнтовно потрібно понад 700 млн USD.
На підставі Рамкової угоди про інституційні засади створення міждержавних систем транспортування нафти і газу в 2002 р. було створено Спільну Робочу групу експертів із представників України і Європейської Комісії, яка в рамках Міжнародної програми Європейського Союзу щодо транспортування енергоносіїв до Європи виконує роботи з розробки варіантів реформування системи експлуатації транзитної газотранспортної мережі України.
З метою розширення газотранспортної системи України продовжується робота в рамках ТОВ «Міжнародний консорціум з управління та розвитку газотранспортної системи України» щодо реалізації проекту будівництва нового газопроводу «Богородчани – Ужгород» діаметром 1400 мм. Для надійної роботи газопроводу «Богородчани – Ужгород» в період пікових навантажень передбачається збільшення загальної місткості підземних сховищ України на 7 млрд м3 до 40 млрд м3. Реалізація цього проекту дозволить збільшити пропускну спроможність ГТС України в ужгородському напрямку, починаючи з 5 млрд м3 і до 19 млрд м3 в 2010 р.
Будівництво газопроводу дозволить збільшити пропускну спроможність існуючої ГТС України в ужгородському напрямку майже на 20%, а також збільшити завантаженість потужностей газопроводів «Івацевичі – Долина» і «Торжок – Долина», що на сьогоднішній день мають резерв потужностей.
Довідково: газопровід «Івацевичі – Долина» потужністю 29 млрд м3 на рік фактично прокачує 3-5 млрд м3 на рік, а «Торжок – Долина», потужність якого складає 6 млрд м3 на рік, фактично прокачує 1,5-2,7 млрд м3 на рік.
Україна зацікавлена в створенні також і міжнародного консорціуму для будівництва в Росії ділянки газопроводу «Олександрів Гай – Новопсков», що дозволить збільшити надходження до України середньоазіатського газу до 30 млрд м3. Мережа газопроводів, яка сьогодні забезпечує поставки до України туркменського газу, має порівняно низьку пропускну спроможність казахської та узбецької ділянок газопроводу «Середня Азія – Центр», а також російської ділянки газопроводу «Олександрів Гай – Новопсков».
За наявних геополітичних умов Україна будуватиме свою довгострокову політику щодо збереження і розвитку транзитного потенціалу, враховуючи інтереси всіх зацікавлених сторін: експортерів природного газу – Росії, Середньої Азії (Туркменістан, Казахстан, Узбекистан), Ірану і імпортерів газу, зокрема в Європі. Нарощуватимуться обсяги зберігання природного газу для іноземних споживачів в українських підземних сховищах.
Тривалі роки експлуатації газотранспортної системи України вимагають капітального ремонту і реконструкції з тим, щоб вона повністю відповідала європейським вимогам. Необхідна також сертифікація газотранспортної системи для оцінки її нинішнього стану і визначення необхідної кількості інвестицій для її модернізації з метою збільшення обсягу транспортування газу. |